Gejala berikut adalah berkaitan dengan kekurangan berat badan:

  1. Osteoporosis – Menurut kajian kekurangan berat badan meningkatkan risiko osteoporosis wanita, di mana tulang rapuh dan lebih mudah pecah.Masalah kulit, rambut, atau gigi – Jika seseorang tidak mendapat nutrisi yang mencukupi dalam diet harian mereka, mereka mungkin mendapat gejala-gejala fizikal, seperti penipisan kulit, kehilangan rambut, kulit kering, atau kesihatan pergigian yang buruk.
  2. Sentiasa sakit – Jika seseorang tidak mendapat tenaga yang cukup dari diet mereka untuk mengekalkan berat badan yang sihat, mereka juga mungkin tidak mendapat nutrien yang mencukupi untuk melawan jangkitan. Akibatnya, seseorang mungkin lebih kerap sakit, dan penyakit biasa, seperti selsema, boleh bertahan lebih lama daripada biasanya.
  3. Rasa letih sepanjang masa – Kalori adalah pengukuran jumlah tenaga dari makanan tertentu. Tidak mendapat cukup kalori untuk mengekalkan berat badan yang sihat dapat membuat seseorang merasa letih.
  4. Anemia – Seseorang yang kurang berat badan lebih cenderung untuk mempunyai jumlah darah yang rendah, yang dikenali sebagai anemia, yang menyebabkan pening, sakit kepala, dan keletihan.
  5. Tempoh tidak teratur. – Wanita yang kurang berat badan mungkin tidak mempunyai tempoh haid yang teratur atau tempoh pertama semasa remaja mungkin lambat atau tidak hadir. Menstruasi yang tidak teratur boleh menyebabkan kemandulan.
  6. Kelahiran pramatang – Menurut satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Antarabangsa Obstetrik & Ginekologi , seorang wanita yang hamil dan kurang berat badan berisiko tinggi untuk melahirkan pra-syarat, yang bermakna melahirkan bayi sebelum 37 minggu.
  7. Pertumbuhan perlahan atau terjejas – Orang muda memerlukan nutrisi untuk berkembang dan membina tulang yang sihat. Mengurangkan berat badan dan tidak mendapat cukup kalori mungkin bermakna seseorang tidak dapat berkembang seperti yang diharapkan. Doktor mengatakan ini sebagai ‘kegagalan untuk berkembang maju.’

sumber sihat.net

WhatsApp chat